Yeni Ekonomide Geleneksel Yaklaşımlar

YAZILARIM 7

Her ne kadar teknolojinin gelişmesiyle, ekonomide de büyük dönüşümler gerçekleşse ve e-ticaret ile satın alma süreçleri değişse de, satın alma kararlarında geleneksel yaklaşımın etkisini göz ardı edemeyiz.

Satın alma işlemi internet üzerinden gerçekleşiyor da olsa, alışverişi yapan insan olduğu için, duyguların etkisini göz ardı edemeyiz.

Yapılan bir araştırmaya göre, satın alma süreci ne kadar uzun olursa olsun, bu süreçte televizyon reklamlarının, arama motoru bazlı sonuçlara yansıyan reklamların, fiyat karşılaştırma sitelerinin, kararı etkilediği gerçeğini inkar edemesek de, nihai karar verilirken tüketicilerin duygularına göre satın alma gerçekleştirdikleri bilimsel bir gerçek.

Anneler Günü, Sevgililer Günü, Babalar Günü ve diğer özel günlerde, geleneksel mağazalarda yoğunluktan çok daha fazla, sanal mağazalardaki satışların artmasını da duygulara bağlayabiliriz. Bunun farkında olan e-mağazalar da, her türlü platformu değerlendirerek, müşterilerin duygularına seslenme gayreti içerisindeler.

“Doğum gününüzü kutlarız” mesajının ardından, bugüne özel % 10 indirim kazandınız mesajının altında yatan gerçek de, insanların duygularına hitap ederek, ciroyu artırma gayretinin güzel bir örneğidir. Doğum günümüzde gelen mesajların altında yatan gerçek de, bilinçaltımızda yer edinme çabasıdır.

Tanıtım materyallerinde de, mutlu insanların yer almasının altında psikolojik olarak yönlendirme amacı yatmaktadır.

Eğer sizin de e-ticaret siteniz varsa, siz de aşağıda belirtilen yöntemleri kullanarak, satışlarınızı artırabilirsiniz. Satış Pazarlama Zirvesi’nde Türkiye’nin önde gelen markalarının temsilcilerine, “Bu şifre çözülürse ne olacak?” diye sorduğumda, aldığım cevap çok manidardı. “Bu şifre çözülse bile, satın alma tercihleri ve nedenleri hiçbir zaman değişmeyecektir.”

İşte sosyal pazarlamanın öğeleri;

* Kullanıcılarla aynı dili konuşan ve kalplerine dokunacak öğelerle donatılmış, bilinç altında mutluluk ve ferahlık oluşturacak renklerle donatılmış teknik alt yapı,

* Ürün veya hizmetlerin faydasına yoğunlaşmak yerine, pozitif mesajlarla pozitif tepki almayı planlayabilen, psikolojik açıdan teşvik edici kavramlarla donatılmış görseller,

* Mutluluk ve eğlence gibi olumlu kavramlarla ilişkilendirebilecek öğelerden örülmüş, ürün açıklamaları ve banner çalışmaları,

* Deneyimlerin satın almaya etkisini ihmal etmeyen, “yeni bir hayata ilk adım” temasını aktaran “başarı öyküleri”,

* Video ve infografik adını verdiğimiz grafiklerle anlatım yolunu tercih eden, yenilikçi iletişim kanallarını kullanan bir yapı,

* İnsan olmanın temelinde yatan sosyal bir gruba ait olma hissinin farkında olarak, alışveriş sitesi görünümünden, alışveriş kulübüne dönüşebilmek satışlarınızı hem daha doğal, daha eğlenceli hale getirecek, hem farklı olmanın avantajını yaşayacak, hem de tüm müşterilerinizle bir ekip haline gelebileceksiniz.

Tüm bunlarla birlikte kullanıcı yorumlarının önemini unutmamak gerektiğini de hatırlatmak isterim.

Tüm bu yazdıklarımız, bilimsel olarak kanıtlanmış yöntemler olmasına ve birçok kişi tarafından da bilinmekle birlikte uygulanmamakta, e-ticaretin elektronik ticaretin kısaltması olmasından dolayı, sanki alışverişi yapanların da robot olduğu düşünülerek hareket edilmektedir. Oysa, insanlar artık hem pratik şekilde alışveriş yapmak, hem de doğal ticareti gerçekleştirme arayışındadır.

Bu arayışın farkında olabilenler ise, 21. Yüzyılda ticaretin önde gelen isimleri haline gelecektir

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 Tüm Hakları Hakan TOPUZOĞLU'na aittir.